Het onderzoek vond plaats door onderzoeksbureau Panteia onder een groep van 622 uitzendkrachten. Het doel was om te achterhalen waarom zij wel of geen opleiding volgen. Met die kennis kunnen uitzendbureaus en werkgevers nog meer uitzendkrachten een opleiding aanbieden.
Loopbaangesprek
Naast actief vragen om een opleiding vonden zij twee andere factoren die de scholingskansen bevorderen. Zo is het belangrijk dat een opleiding actief aangeboden wordt. ‘Het lijkt een open deur, maar een duwtje in de rug werkt dus goed als je scholing onder uitzendkrachten wilt stimuleren’, aldus Adriana Stel van STOOF.
Verder helpt het voeren van een loopbaangesprek goed. Uitzendkrachten met wie door de werkgever een gesprek wordt gevoerd over hun loopbaan, volgen in grotere aantallen scholing. Volgens STOOF kunnen werkgevers dus vaker dit soort gesprekken houden met uitzendkrachten.
Scholingsfonds
STOOF is het scholingsfonds voor de uitzendbranche. Het fonds heeft onder meer als taak om opleidingen voor medewerkers binnen de uitzendbranche te stimuleren en te financieren. Het bestuur is in handen van brancheverenigingen ABU en NBBU, en vakbonden CNV Dienstenbond, FNV Bondgenoten, LBV en De Unie.
Bron: STOOF