Briefing in de horeca, waarom zo belangrijk?
Stel je eens voor, het Nederlands elftal moet de finale van het WK spelen. Alle spelers komen een kwartier voor de wedstrijd aan, kleden zich snel om en gaan direct het veld op. Dan verwachten we er toch niet veel van? In dit artikel deelt expert Petra Venekamp waarom een briefing voor je horecapersoneel belangrijk is.
Direct naar:
Geef jij je horecapersoneel een briefing?
Wat gebeurt er eigenlijk in jouw horecazaak? Wat speelt er zich af net voordat je deuren opengaan? Misschien wel het volgende:
- Je keukenbrigade denkt dat alle mise-en-place wel klaar staat. De koks willen nog snel even een rookpauze hebben voordat de bestellingen uit de printer komen rollen en zitten buiten.
- De bediening is aanwezig, maar iemand van de bediening stuurt nog snel een WhatsAppbericht naar haar studiegroep en de andere vraagt zich af hij dat leuke meisje vanavond nog in de bar zal tegenkomen.
- Het management is nog bezig met het rooster en moet nog snel een tekst voor een personeelsadvertentie bedenken voor de deadline van 17.00 uur vandaag. De assistent voelt zich schuldig omdat hij weer de muziekvoorstelling van zijn dochter mist.
Oftewel: iedereen is afgeleid en is met hele andere dingen bezig dan klaarstaan voor de ‘wedstrijd’ en niemand weet dan het speelschema. Als je dan de deuren opent van je horecazaak heerst er het eerste halfuur chaos. Dat is een nachtmerrie voor je medewerkers en je gasten.
Zet je horecapersoneel op scherp
Het is aan jou, de eigenaar, de generale manager, de bedrijfsleider of de chef-kok om te zorgen dat iedere shift goed en efficiënt verloopt. Het is niet alleen maar de deuren opendoen en daarna eten en drinken verkopen.
In de horeca draait het niet zozeer om wat je verkoopt, maar vooral om hoe je het verkoopt. De gasten willen een beleving. Het is dan ook nodig dat iedereen geconcentreerd is op het werk dat op hem afkomt en niet afgeleid wordt door andere dingen.
Je wilt een team dat er samen voor gaat. Alleen als iedereen er klaar voor is, kun je een succesvolle avond hebben. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Pre-shift briefing
Het is belangrijk om voor elke shift een duidelijke briefing te houden, het spelschema, zodat alle horecawerknemers weten wat er op het programma staat. Je kunt eerst de praktische zaken bespreken, zoals:
- De dagspecial(s)
- Het aantal reserveringen en groepen
- De verjaardagen / feestjes / VIP's
- Andere bijzonderheden en voorbereidingen voor morgen
- De standaard van de week
Na de praktische punten geef je nog een korte peptalk houden. Het belangrijkste van de briefing is namelijk dat je medewerkers gemotiveerd zijn. Zorg ervoor dat ze klaar zijn om er een goede en gezellige shift van te maken. Dat ze op elkaar kunnen vertrouwen en dat ze als team de ‘wedstrijd’ ingaan.
Deze 10 tot 15 minuten zijn van wezenlijk belang om je horecapersoneel bij de les te hebben en ze allemaal op een lijn te hebben. Hoe lastig het ook is om dit in te plannen, deze briefing moet wat mij betreft altijd gegeven worden als je wereldkampioen wilt worden.