Comfortzone
Comfortzone

Zo haal je werknemers uit hun comfortzone

Mariken van de Loo
20 november 2013
Zitten je werknemers in een warm bad waar ze niet uit durven te stappen? Ontbreekt het hen aan ondernemerschap en nemen ze te weinig risico’s? Expert Mariken van de Loo laat zien hoe je ze uit hun comfortzone krijgt.

Als ondernemer grijp je constant nieuwe kansen in de markt. Risico’s nemen zit bij jou in de genen. Jammer alleen dat je vooraf niet de zekerheid hebt of een genomen risico zich daadwerkelijk terugbetaalt. In het minst gunstige geval heb je er in ieder geval iets van geleerd en kies je de volgende keer voor een andere aanvliegroute of investering.

Natuurlijk kun je ook besluiten om geen risico’s meer te nemen. Daarmee roep je waarschijnlijk direct de ondergang over je af. Helemaal in een tijd waarin de wereld in een razendsnel tempo verandert en organisaties voortdurend moeten meebewegen. Je buiten je comfortzone begeven is dan ook een noodzaak om te kunnen overleven.

Geen ondernemers

Werknemers in organisaties voelen die noodzaak meestal niet. Dat blijkt bijvoorbeeld bij een nieuw project dat in eerste instantie enthousiast door je medewerkers wordt opgestart. Na verloop van tijd droogt het enthousiasme op en staat het project nog steeds in de steigers.

Wat heb je gemist? Wel, je medewerkers zijn geen ondernemers en voelen niet altijd de noodzaak om steeds beter hun best te doen, te blijven groeien en zich te ontwikkelen, zodat ze een toegevoegde waarde blijven bieden voor de organisatie. In plaats daarvan doen ze gewoon hun werk.

Veilig genoeg

Je bent niet de eerste ondernemer die ontdekt dat de meeste werknemers niet zo ambitieus, avontuurlijk of risicovol zijn. Er is iets wat ze tegenhoudt. Hun comfortzone voelt blijkbaar veilig genoeg.

Het veilige gevoel wordt versterkt door zekerheden als de duur van het arbeidscontract, het aantal dienstjaren en het feit dat we in Nederland niet zo gewend zijn om medewerkers aan te spreken op hun resultaten.

Tips voor ondernemers

Hoe krijg je je medewerkers wel in beweging en uit die comfortzone? Hoe laat je ze beseffen dat het noodzakelijk is om jezelf te ontwikkelen? Zes tips voor ondernemers:

1. Geef feedback en beloon durf

Hier geldt het motto: ‘Get comfortable at being uncomfortable.’ Dit bereik je bij je werknemers door dagelijks feedback te geven en durven te belonen. Begeleid de medewerker bij zijn eerste stappen buiten zijn comfortzone, want samen ben je sterker!

2. Verplaats je in je medewerkers

Het is belangrijk dat je begrip hebt voor de belemmerende overtuigingen van je medewerkers. Bijvoorbeeld de angst om fouten te maken, een gebrek aan inzicht of overzicht en negatieve ervaringen uit het verleden. Maak ook bespreekbaar dat angst een slechte raadgever is.

3. Leg de verbinding

De taak of het project is meestal de droom van de organisatie, niet de droom van de medewerker. Zijn of haar droom is bijvoorbeeld een fijne werksfeer, of een vakkundige collega zijn. Luister naar de dromen van je medewerkers, want als je die dromen met die van de organisatie weet te verbinden, groeit het commitment en daarmee het resultaat.

4. Pas het tempo aan

Ga steeds uit van het tempo van de verschillende medewerkers, want iedereen is anders. De ene medewerker kan makkelijker zijn grenzen oprekken, de andere heeft meer angst. Door iedere medewerker vanaf zijn eigen niveau stappen te laten maken buiten de gebaande paden, bouwt iedereen meer zelfvertrouwen op. Je laat ze ervaren dat het leuk is buiten de comfortzone.

5. Stippel de route uit

Neem je medewerkers mee in het proces van het project. Welke stappen zijn genomen en welke zijn er nog te gaan? Jij hebt vaak wel overzicht, je medewerkers meestal niet. Door hen meer zicht te geven op waar jullie je in het proces bevinden, begrijpen zij hun eigen toegevoegde waarde beter. Daardoor zullen ze eerder uit hun comfortzone durven stappen.

6. Bespreek de resultaten

Deel teleurstellingen en vooral successen in de groei buiten de comfortzone. Door medewerkers helder inzicht te geven in de stappen die ze hebben gemaakt, ontstaat moed om verder te gaan. Zeker als er voldoende aandacht is voor wat er goed ging.

Meer rendement

De comfortzone als economische grootheid: hoe vaker je eruit stapt, hoe meer rendement het oplevert voor de organisatie én de medewerkers. Positieve ervaringen werken als een vliegwiel naar meer proactieve, ondernemende en leergierige medewerkers die de organisatie succesvoller maken.

Mariken van de Loo

Mariken van de Loo is management­coach, trainer, spreker en blogger. Eerder verscheen van haar het boek Persoonlijk ondernemerschap. Dit boek beschrijft de drie stappen die medewerkers zetten op weg naar meer zelfsturing. Ook laat het zien waarom intern ondernemerschap zo’n cruciale rol speelt in de veranderende organisaties.

Whitepapers en online tests