Sabine Blom van Assendelft (rechts) startte haar bedrijf Saar aan Huis in 2013. Het particuliere zorginitiatief richt zich op aanvullende mantelzorg voor ouderen. ‘Ik kies heel bewust voor zo min mogelijk personeel op de loonlijst en werk met een franchiseconcept. Als kleine zelfstandige is het moeilijk om werknemers aan te nemen. Personeel is vaak je grootste probleem.’
Ondernemer | Sabine Blom van Assendelft |
---|---|
Bedrijf | Saar aan Huis |
Actief in | Zorg |
Opgericht in | 2013 |
Aantal medewerkers | 3 + 18 franchisers |
Eerste werknemer | 2015 |
Saar aan Huis speelt in op de decentralisatie en bezuinigingen in de zorg. Blom van Assendelft is altijd werkzaam geweest in HR en bedacht in 2013 het concept voor haar onderneming: 'Ik kreeg zelf te maken met de inkoop van zorg voor mijn schoonfamilie. Ik wilde zorgverlening op afstand regelen omdat ik in Haarlem woonde en mijn schoonouders in Nijmegen. Toen kwam ik erachter dat voor aanvullende mantelzorg niet veel te vinden is. Uit een soort idealisme startte ik naast mijn zzp-werk de eerste vestiging van Saar aan Huis.'
Aanvullende thuiszorg
‘Saar aan Huis is aanvullend aan de reguliere thuiszorg. Sinds 2013 mag de thuiszorg namelijk geen aanvullende werkzaamheden doen. Denk aan wandelen, even de wasmachine aanzetten, een boodschap doen. Er wordt een groot beroep gedaan op mantelzorgers. Saar aan Huis bevordert enerzijds de kwaliteit van leven van de ouderen. Anderzijds zijn onze ‘Saars’ weer maatschappelijk betrokken en aan het werk. Dit zijn de mensen die hulp bieden.’
Groei
Al snel blijkt dat er veel vraag is naar de aanvullende mantelzorg van Saar aan Huis. Bovendien wilde Blom van Assendelft zelf ook toe naar een landelijke dekking: ‘Hoe mooi is het als je ouderen zo ziet opbloeien. Ik wilde gaan groeien, maar met zo weinig mogelijk vast personeel. Op afstand sturen is echt heel lastig. Bovendien ben ik voorstander van ondernemerschap, dus ik vergaarde kennis over het neerzetten van een franchiseformule. Ik zorgde dat alles financieel en juridisch geregeld werd en ging op zoek naar de eerste franchisenemer.’
Wanneer nam je je eerste werknemer aan?
‘Door de groei van het aantal vestigingen nam de werkdruk toe, het lukte echt niet meer om alles alleen te doen. In 2015 vond ik in mijn netwerk iemand die mij kon helpen. Zij runt sinds die tijd de vestiging Kennemerland en ondersteunt nog steeds de franchisenemers vanuit het hoofdkantoor.
De stap naar een eerste werknemer is niet makkelijk. Als kleine zelfstandige is het best lastig om iemand aan te nemen. Je neemt een risico. Mocht er nu bijvoorbeeld iemand ziek worden, dan moet ik de lasten zelf dragen. Ik heb nog geen ziekteverzuimverzekering. Ik ben nog steeds een startup en wil heel flexibel blijven werken. Elke fase van je bedrijf vraagt andere profielen van mensen. Dan is het heel fijn om met flexibele mensen zoals zzp’ers te kunnen werken.’
Heb je nog meer personeel aangenomen?
‘Ja, naast achttien franchisers in het hele land heb ik nu drie mensen in dienst. Zij werken voor mij vanuit het hoofdkantoor. Ik kwam erachter dat ik de beoogde groei niet alleen kon bewerkstelligen. Daarom werkt er nu ook iemand op finance en backoffice en recent heb ik een franchise manager aangenomen. Overigens kon ik in eerste instantie financieel gezien geen werknemer aannemen.
Omdat ik wilde professionaliseren, heb ik hulp gekregen van iemand die altijd op corporate niveau bij banken heeft gewerkt. Hij is met pensioen en wilde voor twee dagen mij adviseren tegen een aangepaste vergoeding. Deze samenwerking is nu gestopt, maar ik heb er veel van geleerd. Ik was anders niet gekomen waar ik nu sta met Saar aan Huis.’
Wat is je grootste valkuil op personeelsgebied?
‘Via, via kwam ik met iemand in contact voor de finance vacature. Op papier zag het er heel goed uit. Op goed vertrouwen nam ik hem aan. Achteraf blijkt niet iedereen bij een kleine startup te passen. Ik heb geleerd dat ik pragmatische mensen nodig heb die breder inzetbaar zijn. Voor het vinden van de franchise manager heb ik een bureau ingezet om de juiste kandidaat met de juiste competenties te vinden. Als mkb’er ben je nu eenmaal kritisch in de selectie. Ik doe nu dan ook zelf grondige referentiechecks.’
Tips?
‘Begin op een flexcontract of start met payrollen. Dan beperk je de risico’s. Je betaalt wellicht iets meer, maar dan heb je alle sores niet. Wil je expertise in huis halen, ga dan niet meteen naar al die dure bureaus. Er zijn hele goede kleine bedrijven en eenpitters die je kunnen helpen. Wees daarin ook creatief en zet je netwerk in. Durf te vragen!’