Ondernemer | Roel Wolbrink |
---|---|
Bedrijf | New Tailor |
Actief in | Detailhandel |
Opgericht in | 1997 |
Aantal werknemers | 22 |
Eerste werknemer in | 1998 |
'We wilden de keten omdraaien. Net als in een hotel of restaurant stellen we de behoeften van de klant centraal', vertelt Roel Wolbrink, die in 1997 samen met zijn compagnon Hans van Goch het bedrijf New Tailor oprichtte.
In de winkels van New Tailor in Amsterdam en Utrecht worden pakken aangemeten én op maat geproduceerd. 'Daarin zijn we vrij uniek.'
Passie voor het ambacht
Het zoeken naar personeel is voor Roel geen probleem. 'Dat lukt aardig goed. We werken bijvoorbeeld samen met ROC's waar het kleermakersvak wordt geleerd. Wij geven zelf ook les, bieden stageplekken aan en zitten in de jury bij wedstrijden. Daar hebben we onlangs weer drie goede mensen aan overgehouden.'
'Coupeuses en kleermakers die in onze winkels komen kijken worden snel enthousiast. Er zijn maar weinig aanbieders van maatkleding die in hun eigen winkel ook kleding maken en afmaken. Het ambachtsvak trekt mensen aan.'
Ook verkopers worden aangetrokken door het concept. 'Het praat rond', weet Roel. 'We hebben bijna iedere maand wel een event voor bestaande en nieuwe klanten. Daarnaast hebben we een eigen magazine dat we weggeven in onze winkels en op events. Zo maken we mensen enthousiast over ons bedrijf.'
Eerste werknemers
'Onze allereerste werknemer kwam uit de familiaire sfeer. Het was de schoonzus van mijn compagnon. Een halfjaar later namen we een tweede werknemer aan. Via een vertegenwoordiger kwam Marcel bij ons binnen. Marcel werkt al twintig jaar hier.'
Toch was het niet altijd raak. 'We hebben ook wel wat missers gehad, ja. We hadden een verkoper die totaal geen klik had met de klant. Geen idee waarom hij in dit vak is gerold. En we hebben ook weleens iemand moeten ontslaan omdat hij drugs gebruikte. Dat wilde ik niet hebben.'
Kernwaarden
'Voorheen namen we iemand aan op intuïtie. Nu kijken we goed of iemand in het team past en bij de bedrijfscultuur. We hebben duidelijke kernwaarden waarop we dat baseren, namelijk: eigenaarschap, stijlvol, positief en aandacht.'
'Tijdens het sollicitatiegesprek stellen we vragen hierover. We kijken ook naar het cv om bijvoorbeeld te zien of iemand al veel met klanten heeft gewerkt. We hebben de kernwaarden ook doorgevoerd in de functieprofielen en functioneringsgesprekken.'
Uitdagingen personeel
'Omgaan met mensen en het maximale eruit halen blijft een uitdaging. De dynamiek op de winkelvloer is elke dag anders. Met mensen omgaan is leuk, maar je hebt te maken met karakters en ook je eigen gemoedstoestand.
Er is ook een bepaalde druk om te presteren en eenieder heeft zijn eigen groeipad. Daar moet je allemaal rekening mee houden.'
'Plezier in het werk is het belangrijkst', beseft Roel. 'Je hebt natuurlijk ook genoeg klanten nodig. Dat geeft een boost. De sfeer onderling moet goed zijn. Het draait om betrokkenheid, openheid en ontspannenheid.'
Tegenvaller: langdurig zieke werknemer
Toen een van Roels werknemers langdurig ziek werd, had dat grote impact op het bedrijf. 'Ze belandde in de Ziektewet buiten onze schuld. Het gedoe daaromheen en de verplichtingen die je twee jaar lang hebt als kleine werkgever zijn flink. Dat heeft ons wel getekend.'
'We hadden toen nog maar veertien werknemers. Als je dan iemand twee jaar lang moet missen én doorbetalen is dat lastig. We hebben wel een verzuimverzekering, maar moesten 30 procent zelf betalen en dan kwamen er nog kosten bij voor de arbodienst en de advocaat.'
Ondernemerslessen
'Voorheen gaven we iemand gewoon een vast contract als het goed voelde. Nu zijn we daar voorzichtiger mee.'
'Iemand over wie je twijfelt toch een vast contract geven is niet slim. Je geeft om mensen, bent meelevend en daardoor soms niet hard genoeg. Je wilt als mens best een vast contract geven, maar door de wetgeving word je eigenlijk gestraft.'
Tip van Roel Wolbrink
'Doe aan management by example. Laat je personeel zien hoe het moet en wees duidelijk in wat je wilt. Als je heel duidelijk maakt waar je met je bedrijf naartoe wilt, zullen je werknemers harder achter je aan lopen.'