Ondernemer | Jan van Riel |
---|---|
Bedrijf | Bikken&Bakken |
Actief in | Detailhandel / horeca |
Opgericht in | 2015 (familiebakkerij al vanaf 1935) |
Aantal werknemers | 14 |
Eerste werknemer in | 1989 'ongeveer' |
Jan doet alles net even anders dan de rest. 's Nachts werken, daar heeft hij een hekel aan. 'Dat doen we dan ook niet.' Sinds hij 30 jaar geleden de zaak van zijn vader overnam, had hij al de wens om het anders te gaan doen.
In 2015 nam hij samen met zijn vrouw Conny de grote stap. Hij liet de oude familiebakkerij achter zich en opende een nieuw filiaal in Tilburg. Bikken&Bakken is een luxe banketbakkerij en horecabeleving in één.
Sector is vastgeroest
'Bakkers zijn allemaal halve autisten', lacht Jan. 'Ze durven niet te vernieuwen. Veel bakkerijen moeten sluiten, omdat ze geen personeel kunnen vinden.'
Zelf heeft Jan geen last van een personeelstekort. Integendeel. Hij is in vier jaar tijd uitgegroeid van twee fulltimers en twee 'zaterdaghulpjes' naar veertien medewerkers en drie stagiairs. 'Dat komt ook omdat we 's nachts niet werken.'
'Wij hebben gewoon werktijden van 8:00 tot 15:00 uur. Dat trekt veel mensen aan. Ik heb recent een dame aangenomen die bij haar vorige baan van 2:00 tot 10:00 uur moest werken. Tja, dat is funest voor je sociale leven.'
Dankzij zijn gunstige werktijden weet Jan zijn medewerkers ook langer in dienst te houden. 'Tot mijn spijt ben ik daar nog altijd redelijk uniek in. De bakkerssector is echt vastgeroest.'
'Kleintje' in de krant
Zijn eerste werknemer? 'Dat is alweer zo'n dertig jaar geleden. Mijn vader ging met pensioen en we hadden dus extra hulp nodig in de bakkerij.'
'Vroeger was het heel simpel. Je plaatste een advertentie in de lokale krant. Een kleintje noemden ze dat. En je sprak je netwerk aan: hé, weet jij nog iemand?'
Zijn eerste werknemer aannemen vond Jan niet zo spannend. 'Nee, er was werk genoeg. Het was een kwestie van even met de accountant overleggen hoeveel iemand kon verdienen.'
Bikken&Bakken-DNA
Inmiddels is Jan 'verschrikkelijk' blij met zijn team van veertien. 'Ze krijgen van mij een 9,5. We hebben echt een leuk team, niemand uitgezonderd. We zijn nu met vier mannen en tien vrouwen van alle leefijden tussen de 15 en 60+.'
Jan heeft een hekel aan het woord personeel. 'Bij ons zijn het medewerkers. We zijn een team en staan allemaal voor hetzelfde. Iedereen vindt het prettig als we het druk hebben en het goed gaat. Dat zie je niet overal.'
'Bij de werving en selectie letten we wel goed op of iemand het Bikken&Bakken-DNA heeft. Als het mogelijk is laten we iemand een dag proefdraaien. We kijken dan vooral of iemand binnen het team past en vriendelijk is naar de klant.'
IJsjes voor de meisjes
Het managen van zo'n groot team is voor Jan soms wel een uitdaging. 'Met de vakantieperiodes bijvoorbeeld. Niet iedereen kan tegelijk op vakantie. Medewerkers met schoolgaande kinderen hebben dan het eerste recht bij ons.'
Om de sfeer goed te houden organiseren Jan en Conny regelmatig een borrel of een personeelsfeest. 'We willen echt dat teamgevoel bevorderen.'
'Als ik de baas moet gaan spelen, dan werkt het niet', is Jan zelfbewust. 'Ik ben geen goede baas. Dat kan ik niet.'
Maar naar eigen zeggen is Jan wel een goede werkgever. 'Hoe dat blijkt? Vooral door er te zijn. Na een dag hard werken haal ik bijvoorbeeld ijsjes voor de meisjes. Bij de ijszaak hiernaast. Het hoeft niet altijd groots. Een simpel gebaar doet veel. Ook zeggen we regelmatig dat ze goed gewerkt hebben. Dat is belangrijk.'
Zotte karaoke
Maar ook Jan maakt weleens een blunder. 'Ik heb op een personeelsfeest een keer iets te enthousiast vlieger van André Hazes gezongen tijdens een zotte karaoke. Dat was not my finest hour', lacht Jan. 'Dat moet ik nog regelmatig horen.'
'Natuurlijk heb ik in 30 jaar wel ups en downs gekend. Als het financieel wat minder ging, kon ik niet altijd de salarissen op tijd betalen. Ook ben ik weleens vergeten het vakantiegeld op tijd te betalen. Dat is vervelend, maar gelukkig kon ik het goed uitleggen. Dat is belangrijk in zulke situaties. Dat je blijft communiceren.'
Tip van Jan
'Bezie en behandel je medewerkers als je belangrijkste bedrijfskapitaal. Dat besef ik me nu heel goed. Het gaat niet om die dure ovens of het pand dat je hebt. Je medewerkers maken het verschil.'
'Daar wijs ik mijn team ook regelmatig op. We bekijken samen recensies. Daar staat vaak in 'vriendelijk personeel' of 'goede service'. Daar gaat het om. Gastvrijheid, vriendelijkheid. Ook in de relatie werkgever-werknemer. Als je aardig voor hen bent, zijn zij aardig voor jou.'