Harm Reitsma
Harm Reitsma

Duurzaam succesvol met personeel

Harm Reitsma is een van de drijvende krachten achter de Windcentrale. Dit duurzame initiatief maakte een snelle groei door. ‘Achteraf gezien hadden we veel eerder personeel moeten aannemen.’
Ondernemer Harm Reitsma
Bedrijf De Windcentrale
Actief in duurzame energie
Opgericht in 2010
Aantal medewerkers 7
Eerste werknemer 2013

Een eigen windmolen is voor de meeste mensen geen optie. Desondanks wilden Harm Reitsma en zijn toenmalige compagnon dit een stukje dichterbij brengen. Zij kwamen op het idee om Winddelen te verkopen. Daarmee word je mede-eigenaar van een windmolen en wek je zelf duurzame energie op.

Nadat de medeoprichter afhaakte, ging Reitsma verder met een nieuwe compagnon. Samen bouwden ze het idee uit tot de Windcentrale. Met succes, want inmiddels bezitten meer dan 15.000 Nederlandse huishoudens een stukje van een windmolen. Afgelopen jaar namen ze de eerste werknemer aan.

Reden?

‘De hoeveelheid werk konden we niet meer aan. We hadden achteraf gezien dan ook veel eerder personeel moeten aannemen. In de beginfase van de Windcentrale waren we namelijk zo druk bezig met ondernemen dat we niet toekwamen aan de werving van personeel. Dat komt doordat je geneigd bent om je vooral te richten op de hoofdactiviteiten.’

Hoe gevonden?

‘Onze eerste werknemer was een oud-studiegenoot van mijn nieuwe compagnon. Hij had zeven jaar ervaring bij een start-up in Singapore. Ook was hij bezig met het opzetten van een bedrijf op het gebied van zonne-energie. Toen we met hem in gesprek raakten over de Windcentrale, werd hij heel enthousiast. Hij gaf aan dat hij graag een rol wilde spelen binnen ons bedrijf. Uiteindelijk kwam hij volledig bij ons in dienst nadat hij stopte met zijn eigen onderneming.’

Lang getwijfeld?

‘Het aannemen van personeel was een moeizaam traject. We maakten eerst vooral een kostenoverweging. In het begin is het aannemen van personeel namelijk nog heel risicovol. Na verloop van tijd kregen we de eerste inkomsten en gingen we er serieus over nadenken. Toen kwam er nog van alles om de hoek kijken. Zo weet je niet precies wie je zoekt, omdat de functie van de eerste werknemer nog niet bestaat. Je haalt hiervoor namelijk allerlei taken weg bij jezelf.’

Eerste salaris van de werknemer?

‘We betaalden al salaris uit aan onszelf. Daardoor was het uitbetalen van het eerste salaris geen grote stap. De salarisonderhandelingen vielen ook mee. Onze eerste werknemer wist namelijk dat hij bij een start-up zou gaan werken. Dan verdien je niet hetzelfde salaris als bij een groot bedrijf. We hebben hem er ook van kunnen overtuigen dat de Windcentrale een mooi bedrijf is om voor te werken.’

Werkt hij nog steeds bij je?

‘Ja, hij werkt nog steeds bij ons. Hij richt zich nu op de aankoop van windmolens. Nadat we hem hebben aangenomen, ging het overigens vrij snel. Zo hebben we onder meer uitzendkrachten ingeschakeld voor de helpdesk. Ook hebben we vrij snel een algemeen manager aangenomen. Die werkte eerst parttime, maar ging later over naar een fulltime dienstverband.’

Wat is je grootste blunder op P&O-gebied?

‘Onze grootste blunder is dat we te laat op zoek gingen naar personeel. Eigenlijk doen we dat nog steeds niet goed. We hebben namelijk nog steeds veel openstaande vacatures. Het gevolg is dat je als ondernemer heel hard moet werken en veel uren maakt. Daardoor komt je sociale leven op een laag pitje te staan. Ook had je misschien wel harder kunnen groeien als je meer mensen had aangenomen.’

Nog een tip voor collega’s?

‘Een tip is om niet te snel op zoek te gaan naar specialisten. Eigenlijk zoek je in een groeiend bedrijf vooral naar generalisten met een specialisatie. Bij een vacature heb je bijvoorbeeld al snel een standaardfunctie in gedachten, zoals online marketeer. Maar je wilt vooral iemand die op meerdere terreinen thuis is, of zich deze snel eigen kan maken.’

Whitepapers en online tests