Ondernemer | Gerhard te Velde (twee medeoprichters zijn uitgetreden om andere bedrijven te starten) |
---|---|
Bedrijf | MijnStudent |
Actief in | Studentenklusdiensten voor particulieren en bedrijven |
Opgericht in | 2008 |
Aantal medewerkers | 10 medewerkers op kantoor en tientallen studenten in de uitvoering |
Eerste werknemer | 2009 |
Tijdens zijn studie in Utrecht bood Gerhard te Velde zich aan als tuinman. Hij kreeg steeds meer klusjes en van het een kwam het ander. Voortaan ging hij ook verhuizingen doen, schilderen, meubels in elkaar zetten en computers repareren. Al snel besloot hij om twee vrienden erbij te vragen.
Het drietal richtte MijnStudent op. Hun doel was om in heel Nederland studenten in te zetten voor klusjes in en om het huis. Na een aanloopfase van een halfjaar raakte het bedrijf in een stroomversnelling. De jonge ondernemers huurden een kantoor en het werd tijd om iemand aan te nemen.
Reden?
‘We hadden een groot aantal flyers laten drukken en verspreid in Utrecht en omgeving. De telefoon begon daarna flink te rinkelen. Om al die mensen te kunnen helpen, moesten we personeel aannemen. Daarbij hadden we iemand nodig die onder meer de telefoon kon oppakken, klanten te woord kon staan en opdrachten voor onze studenten kon inplannen. Eigenlijk dus een manusje van alles.’
Hoe gevonden?
‘We zochten iemand die dienstverlenend ingesteld was en zin had om flink aan te pakken. Die persoon vonden we via een van mijn compagnons. Hij kende haar via de studentenvereniging. Tijdens het eerste gesprek bleek dat zij geknipt was voor de functie en we hebben haar meteen gevraagd wanneer zij kon beginnen. Overigens heeft het voor ons altijd goed gewerkt om kandidaten te werven via ons netwerk. Als het dan goed voelt, hoef je er niet nog heel lang over na te denken. Je weet dan gewoon of iemand goed is en of je hem kunt aannemen. Het voordeel was ook dat we ons niet door twintig kandidaten hoefden te worstelen.’
Lang getwijfeld?
‘Over het aannemen van personeel hebben we geen moment getwijfeld. Hoewel ik begrijp dat dit een grote stap kan zijn, waren wij al vanaf het begin van plan om ons bedrijf te laten groeien. Dat betekende dat we medewerkers nodig hadden, want MijnStudent kon niet alleen op ons draaien. De timing is dan natuurlijk wel even de vraag, dus of je het kunt betalen. Maar onze eerste werknemer begon voor een paar dagen in de week en met een flexibel contract. Daardoor was het risico kleiner.’
Eerste salaris van de werknemer?
‘Via onze boekhouder hadden wij een verloningspakket. Hiermee werd het salaris van onze eerste werknemer iedere maand netjes uitbetaald. Dat gebeurde tegelijk met onze eigen lonen en die van de studenten.’
Werkt zij nog steeds bij je?
‘Nee, zij is helaas niet meer werkzaam bij ons. Op een gegeven moment kreeg zij namelijk een baan aangeboden in haar vakgebied. Ik geloof dat zij uiteindelijk een jaar of drie bij ons is gebleven.’
Wat is je grootste blunder op P&O-gebied?
‘De grootste blunder is dat ik in het begin zelf de loonadministratie deed. Dat liep allemaal wel goed, maar het was een monnikenwerk om alles in te voeren. Ook wist ik waar ik moest klikken om niets verkeerd te doen, maar daar was dan ook alles mee gezegd. Toen bedacht ik me dat dit niet zou gaan werken en we hier iemand voor moesten aannemen. Dat hebben we dan ook gedaan. Want als je dagenlang met de loonadministratie bezig bent, dan kun je die tijd beter gebruiken om op zoek te gaan naar nieuwe klanten. Daar ligt mijn kracht en talent.’
Nog een tip voor collega’s?
‘Mijn tip is dat je verschillende soorten mensen moet aannemen. Dan heb je altijd een goede mix. Van nature werk ik bijvoorbeeld het liefst met mensen die net als ik een voorkeur hebben voor tempo en snelheid. Maar tegelijk heb je mensen nodig die zorgen voor rust en structuur. Daarmee zijn je werknemers complementair aan elkaar. Verzamel dus niet alleen maar mensen om je heen die op jou lijken.’
Foto: Ray Edgar Photography