Ondernemer | Daniëlle Kleyheeg |
---|---|
Bedrijf | i4talent |
Actief in | Detachering |
Opgericht in | 2005 |
Aantal medewerkers | 90 |
Eerste werknemer | 2005 |
Daniëlle Kleyheeg werkte jarenlang in de detachering, totdat ze in 2004 ontslag nam om voor zichzelf te beginnen. Ze wilde starten in dezelfde branche, maar het tegelijk over een andere boeg gooien. Tijdens een verblijf in Zuid-Frankrijk besloot ze om het jonge en frisse detacheringsbedrijf i4talent op te richten.
Een halfjaar later was Kleyheeg klaar om te starten met haar onderneming. Ze koos ervoor om gelijk een kantoorpand te huren dat ruimte bood voor tien medewerkers. Daardoor had ze meteen een stok achter de deur om te werken aan de groei van haar bedrijf. Al snel waren de eerste werkplekken in het kantoor bezet.
Reden?
‘Ik had vanaf het begin de intentie om mijn bedrijf te laten groeien. Dan weet je dat je personeel nodig hebt. En hoewel ik het fijn vind om nieuwe dingen op te pakken en te pionieren, was het op een gegeven moment tijd om anderen in te schakelen. Zo merkte ik al snel dat ik het niet meer alleen afkon. Ik ging daarom op zoek naar een ondernemende collega die taken van mij kon overnemen. Het ging onder meer om de administratie, het maken van detacheringscontracten en een stukje IT. Een echte allroundfunctie dus.’
Hoe gevonden?
‘Ik ben gewoon naar een uitzendbureau gestapt en gaf aan dat ik een allrounder zocht die ook mijn rechterhand zou worden. Vervolgens heb ik een aantal cv’s ontvangen en van daaruit ben ik op zoek gegaan naar een geschikte kandidaat. Daarbij wees het uitzendbureau mij op een ondernemende jongen die ook uit een familie van ondernemers kwam. Hij zou goed bij mijn bedrijf passen en tijdens het eerste gesprek bleek dat te kloppen.’
Lang getwijfeld?
‘Ik heb niet lang getwijfeld over de beslissing om personeel aan te nemen. Op een gegeven moment kom je namelijk op het punt dat je er gewoon voor moet gaan. Wanneer je als ondernemer alles eindeloos blijft beredeneren, dan zet je nooit een enkele stap. Wel begon mijn eerste werknemer op flexibele basis en had ik al omzet op het moment dat ik hem aannam. Je hebt dan al genoeg vertrouwen door de opdrachten die op dat moment lopen.’
Eerste salaris van de werknemer?
‘Kort na de start had ik al gedetacheerden aan het werk. Voor hen deed een administratiekantoor de salarisadministratie. Mijn eerste eigen werknemer kon dus mee in hetzelfde administratieve proces. Daarnaast scheelde het natuurlijk dat het aanbieden van contracten behoort tot mijn eigen vak.’
Werkt hij nog steeds bij je?
‘Nee, onze eerste werknemer is niet meer werkzaam bij ons. Hij is ongeveer zeven jaar bij ons in dienst geweest en met het bedrijf meegegroeid. In het begin ging hij vaak mee naar klanten en deed hij als rechterhand zo’n beetje alles. Later is zijn functie toegespitst op die van assistent-controller, want in een groeiend bedrijf krijg je steeds meer gespecialiseerde functies. Uiteindelijk is hij voor zichzelf begonnen.’
Wat is je grootste blunder op P&O-gebied?
‘Ik heb geleerd dat je medewerkers kunt zien als vriend, maar dat ze uiteindelijk gewoon medewerkers blijven. Zeker in het begin, als je bedrijf nog klein is, voelt het als een soort van vriendengroep in plaats van dat je collega’s bent. Zo hield ik de allereerste vrijdagmiddagborrels bij mij thuis en hielp ik op zaterdag mee als iemand ging verhuizen. Maar na verloop van tijd heb ik gemerkt dat jij toch de baas bent en zij de medewerkers. En dat is niet omdat je dat zelf wilt, maar omdat zij jou zo zien.’
Nog een tip voor collega’s?
‘Dat is dat je bij nieuw personeel op je gevoel moet afgaan. Als je twijfelt over een sollicitant, dan moet je het gewoon niet doen. Ook moet je de mensen die je aanneemt niet met jezelf vergelijken. Je wilt natuurlijk dat anderen het altijd doen zoals jij het doet en net zo hard werken als een ondernemer. Tuurlijk zijn die werknemers er wel en is het mooi meegenomen als je ze kunt vinden, maar je kunt het niet direct van iedereen verwachten.’