Jonge topondernemer en veelgevraagd expert

Danny Mekić startte al op zijn vijftiende Domeinbalie.nl. Het bedrijf groeide als kool. Hij maakte zijn middelbare school niet af en stortte zich op het ondernemerschap. 'Mijn eerste werknemer nam ik aan op mijn zestiende.'

Ondernemer Danny Mekić
Bedrijf NewTeam 
Actief in Technologie, media, communicatie en ondernemerschap
Opgericht in 2002 Domeinbalie.nl, 2011 NewTeam
Aantal medewerkers 7 vast en 20 flexibel (NewTeam)
Eerste werknemer 2003 (Domeinbalie.nl)

Het succes van de jonge ondernemer bleef niet onopgemerkt. Al snel wisten de media, maar ook bedrijven en overheden de technologie- en innovatie-expert te vinden. Nu is hij een van de meestgevraagde sprekers in Europa en timmert hij sinds 2011 ook aan de weg met zijn bedrijf NewTeam.

Met dit bedrijf adviseert hij grote, invloedrijke organisaties en instellingen op het gebied van technologie en innovatie. Bovendien heeft Danny de afgelopen jaren bijna tien start-ups opgericht en investeert hij in start-ups en MKB-bedrijven.

Waarom startte je op je vijftiende een bedrijf?

‘In 1997 begon ik met programmeren en websites bouwen. De vraag naar programmeurs was enorm. Er waren amper mensen die er verstand van hadden. Ik deed al snel opdrachten voor grote bedrijven zoals de NS. Tijdens mijn vwo merkte ik dat school en werk gingen conflicteren. Ik kon dat accepteren, maar concessies doen zit niet in mijn aard. Uiteindelijk koos ik ervoor om voor mijn bedrijf te gaan.’

Wie was je eerste werknemer en waarom nam jij hem aan?

'Op school popelden mijn vrienden om met mij te gaan werken. Al een jaar na de start nam ik mijn eerste werknemer aan. Een vriend, hij was iets ouder. Hij deed eigenlijk alles. In een klein bedrijf heb je namelijk geen ‘functies’.

Ook bij start-ups zie ik nu dat er geen afdelingen zijn met afgebakende taken. Er heerst een we can do-mentaliteit. Wat er ook moet gebeuren, iedereen pakt alles op. Grote organisaties zoeken met name naar mensen die zich al hebben bewezen. Start-ups kiezen juist voor mensen die nog niet alles weten, maar wel heel graag willen.’

Nog meer nieuwe mensen aangenomen?

‘We groeiden snel met Domeinbalie.nl. Op een gegeven moment liepen er zo’n vijftien mensen rond. Ik kom eigenlijk altijd via-via aan mijn mensen. Zo nam ik laatst nog een administratief medewerkster in dienst voor NewTeam.

Mijn jongere zus, die overigens ook bij mij werkt, kende wel iemand. Ik weet dat haar aanbeveling goed is. Bovendien vind ik dat mensen die niet ‘anoniem’ zijn, een beter ontwikkeld ethisch kader hebben. Iemand die via-via binnenkomt, zal je niet besodemieteren of expres geen goed werk afleveren. 

Het bevalt me enorm om op deze manier mensen aan te nemen. Het kost me relatief weinig tijd aan sollicitaties en ik vind in het algemeen heel hardwerkende, serieuze mensen. Het is ook erg leuk om met semi-bekenden te werken.’

Naast vaste mensen, werk je met een flexibele schil?

‘Bij NewTeam werken zeven vaste mensen. Zowel in dienst als op freelancebasis. Daarnaast hebben we een flexibele schil van zzp’ers. Vroeger hoorde iemand in vaste dienst bij een bedrijf. Was hij niet in dienst, dan hoorde hij er niet bij. Dat klopt gewoon niet meer. Zzp’ers en zelfs leveranciers waarmee je intensief samenwerkt, horen net zo goed bij je bedrijf.

Het maakt tegenwoordig niet meer uit op welke loonlijst je staat of dat je een eigen bedrijf hebt. Het is niet meer relevant. Het kantoor van NewTeam is het hart van het bedrijf, onze ontmoetingsplek. Daar wordt alles geregeld, óók voor de zzp’ers.

Iedereen in dienst nemen? Alsjeblieft niet! Ik wil onze klanten dé experts van onze vakgebieden kunnen leveren. Dé technologie-, dé social media- en innovatie-experts. Dan kan ik toch niet verwachten dat ze bij mij in dienst komen? Ik wil juist mensen hebben die over de grens kijken, die zelf ondernemer zijn. Die dingen uitproberen en doen.

Bovendien kan ik zo in minder drukke periodes met een compactere organisatie werken. In het najaar draaien we overuren en is iedereen aan boord. Het is een fantastische manier om je bedrijf flexibel te maken naar vraag en aanbod toe.’

Wat is je grootste blunder op het gebied van personeel?

‘Regels rondom vakantie. Ik vond altijd dat iedereen de vrijheid moest hebben om op vakantie te kunnen gaan. In de zomer van 2006 gingen mijn werknemers in de door hun gewenste periode op vakantie, maar ikzelf daardoor niet. Ik kon wel vrij nemen, maar alleen wanneer mijn vriendin hele dagen rijlessen had. Van die situatie heb ik geleerd.

Ook ben ik heel lang de ‘personal assistant’ van mijn werknemers geweest. Ik ben dol op mijn mensen en ben ze dankbaar voor wat ze doen. Heel lang stelde ik mij daardoor dienstbaar naar hen op. Ik loste alle, ook de hele praktische zaken, voor ze op. Ik creëerde een cultuur waarin ze juist niet leerden de dingen zelf op te lossen. Het is juist heel belangrijk om werknemers de ruimte te geven en de uitdagingen te bieden zodat ze ervan leren.'

Hoe zet je techniek in voor jouw organisatie?

‘Ik kan mijn mensen door automatisering laten doen waar ze goed in zijn. Een voorbeeld: ik geef lezingen en daar komt qua voorbereiding veel bij kijken. Voorheen verwerkten we de informatie uit voorbereidende gesprekken allemaal handmatig. Het contact met klanten vinden mijn werknemers leuk, maar dat invoeren minder.

Nu hebben we een intake-formulier. Klanten vullen het zelf online in. Dat vinden ze fijn, het biedt hen structuur. Wij krijgen de informatie gestandaardiseerd binnen. Hierdoor kunnen mijn werknemers zich meer richten op de relatie met de klant, dat is pas écht waardevol.’

Nog een tip voor ondernemers?

‘Durf afscheid van mensen te nemen. Van mensen die je niet kunt vertrouwen, die lastig zijn en je energie kosten. Ik ken veel MKB’ers die dat niet durven of doen. Geef werknemers een kans, maar stop het leed wanneer het niet blijkt te werken.’

Whitepapers en online tests